Dinsdag 15 oktober
Dag 2 op ‘onze school’
Enthousiast stappen wij in de taxi onderweg naar de school waar we nu de tweede dag komen. Een relatief grote school in Paramaribo met zo’n 400 leerlingen en 25 fulltime leerkrachten. Na een warme begroeting door onze Surinaamse collega’s begint de dag met de vlaggenparade op het schoolplein. Tijdens het zingen van het volkslied wordt de Surinaamse vlag gehesen. Na de ceremonie gaan de leerlingen twee aan twee gedisciplineerd de klas in. We bezoeken de groepen 1, 3, 5, en 8 en voelen dat we welkom zijn. Ondanks de warmte en de beperkte middelen die in de lokalen aanwezig zijn, wordt er hard gewerkt in de school. Na overleg tussen de schoolleiders stellen we de doelen voor de komende twee weken vast. Met elkaar gaan we werken aan actieve werkvormen en het creatief omgaan met beperkte materialen. Voor deze school ligt de focus vooral op het automatiseren en inzichtelijker maken van het rekenonderwijs.
Na schooltijd start de gemeenschappelijke lunch met heerlijke broodjes kip. Na de lunch beginnen we de workshop met een korte theoretische inleiding over het belang van actief leren, bewegend leren en automatiseren. We merken dat de Surinaamse collega’s het interessant vinden wanneer wij een brug slaan tussen het Nederlandse en het Surinaams onderwijs. Ons doel is om het team te inspireren aan de hand van concrete voorbeelden van actieve werkvormen. We presenteren tijdens de workshop enkele werkvormen en merken dat iedereen actief en enthousiast meedoet. Onze Surinaamse collega’s geven aan de werkvormen morgen in praktijk te willen brengen.
We vertrekken hoopvol en kijken uit naar de dag van morgen.
Hester, Annemieke, Jacqueline en Femke
Reacties (2)