home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right updates_hover updates user_hover user volume playbutton
WEEKEND!!!!
Edukans Actieplatform
Zaterdag 19 en zondag 20 oktoberYes weekend!!!! Tijd om lekker bij te komen. Allereerst mogen we lekker uitslapen (in hoeverre dat lukt). Na...

Zaterdag 19 en zondag 20 oktober

Yes weekend!!!! Tijd om lekker bij te komen. Allereerst mogen we lekker uitslapen (in hoeverre dat lukt). Na een wat later ontbijt (07:30 uur) zijn we in groepjes Paramaribo in gegaan. Velen van ons zijn naar de centrale markt geweest, waar we veel soorten groente, fruit, kruiden, stoffen, kleding, vis (in alle soorten en maten), traditionele kleding, pindasambal, handgemaakte producten zoals sambaballen, bewerkte kalebassen, anisha’s (traditionele hoofddeksel) en nog veel meer hebben gezien. Op straat wordt ondanks dat dit niet mag, overal veel fruit verkocht. Op het moment dat de politie komt weten de mensen niet hoe snel ze hun spullen moeten inpakken, om dan aan de overkant van de straat weer verder te verkopen terwijl de politie van een afstandje toekijkt.

Ook de souvenirwinkel is door de meesten bezocht, maar dat blijft natuurlijk nog een geheim.

In de middag hebben we kunnen genieten van een verkoelende dolfijnentour op de Surinamerivier. Aan de overkant van de rivier hebben we een mooie voormalige plantage bezocht. We moeten dan wel weer op tijd terug zijn bij de bootjes, want om 18:30 uur worden de muggen wakker. Daar hebben velen van ons al genoeg kennis mee gemaakt, dus die komen we liever niet meer tegen.

Gelukkig is het weekend nog niet voorbij en gaan we zondag op stap met een enthousiaste gids, die heel veel kennis heeft van Suriname.

Met de bus zijn we richting het Brokopondo stuwmeer gereden. Onderweg zijn we afgeslagen via een onverharde en blubberende weg om door een transmigratie dorpje te rijden.

Dit zijn dorpjes die op de plek hebben gestaan waar nu het Brokopondo stuwmeer is. De mensen hebben een nieuw leven op een andere plek moeten opbouwen.

Eenmaal aangekomen bij het stuwmeer dachten we een verkoelende duik te kunnen nemen, alleen was dit net een warm bad. Vervolgens zijn we met een korjaal naar een onbewoond eiland gevaren om brulapen te spotten. Onze gids Elton heeft hier veel verteld over de dieren, planten en bomen.

Via een tussenstop bij een Warung waar we even wat gegeten hebben, zijn we terug gereden naar ‘huis’.

We hebben genoten van een heerlijk weekend. Nu hebben we weer genoeg energie om volgende week op de scholen aan de slag te gaan!